Danker Jan Oreel

Danker Jan Oreel (Breda, 1962 ) studeerde aan de kunstacademie St. Joost in Breda en werkte daarna 4 jaar lang op de illustratie-afdeling van een uitgeverij. Het zijn leerzame jaren, vooral door de bonte stoet aan (reclame)illustraties die er in sneltreinvaart zijn tekentafel passeert. Het is werk voor o.a. Black & Decker, Provincie Zeeland, Chrompack en de Nederlandse Onderwijstelevisie.
Alles bij elkaar genoeg ervaring om in 1990 te kunnen beginnen als free-lancé illustrator. Vanaf dat moment nam het aantal opdrachtgevers dan ook gestaag toe.
In 1984 werd nog een schuchter begin gemaakt met het illustreren van een boek. Daarna volgen de titels elkaar in rap tempo op “ik heb het eigenlijk nooit goed bijgehouden maar het zullen er ondertussen meer dan tachtig zijn” voor uitgeverijen als Uniepers, Spectrum, Kosmos – Z&K uitgevers en Luitingh Sijthoff. Door het grote aantal verschillende opdrachten heeft Danker Jan Oreel zich meerdere stijlen en technieken eigen gemaakt. Grofweg zijn ze te verdelen in twee groepen.
De eerste omvat het realistische werk met veel oog voor detail. Dat zijn dan vooral de boekillustraties.
Maar bijvoorbeeld ook Artists Impressions en portretten.
De tweede groep bestaat uit het karikaturale werk. Het zijn de cartoons en de typetjes. Maar vooral ook de strips.
Zo werden The Rolling Stones verstript “persoonlijk goedgekeurd door Mick Jagger”, werkte hij aan een strip op
scenario van Henk Kuijpers de auteur van Franka en werden de Noepies bedacht.
Inspiratiebronnen zijn er genoeg. Het zijn vooral de vermaarde Hans Kresse “Eric de Noorman natuurlijk, maar
vooral zijn illustratiewerk”
, de ondergewaardeerde Rene Follet “voor mij een fenomeen”, de betreurde
Yves Chaland, de nauwelijks bekende Denis Bodart “het ziet er zo gemakkelijk uit, maar je moet het wel kunnen”
en de croniqeur van Hendrik IJzerbroot: Martin Lodewijk “als je het over lijnvoering hebt… “.

Website